De gemeenteraad heeft op 23 januari een eerste stap genomen om woningbouw in de Spoorzone mogelijk te maken. De meerderheid koos voor “Variant A Plus”, een wijk met 700-850 woningen met 30% sociale huur, 20% middenhuur, 16,6% sociale koop en 33,4% koop. De plus is dat deze variant een duurzame en groene uitstraling moet krijgen. De aangepaste variant heeft een parkeernorm van 0,5 voor de huur en 1 voor de koopwoningen.
Martijn Lauxtermann (PvdA): ‘Hoewel voor de PvdA variant B (850-1000 woningen) de meest ideale uitkomst zou zijn geweest, heeft de Raad heeft goed geluisterd naar bewoners van aanliggende wijken en daarom gekozen voor variant A. Het aantal woningen is in deze variant aanzienlijk lager dan in Variant B. Wij zijn erg blij met dit compromis waarbij we in de Spoorzone duurzame, betaalbare, eigentijdse woningen kunnen bouwen. Jaren dertig, maar dan wel 2030.’
Waarom ontwikkelen in de Spoorzone
In de gemeente de Bilt is een groot tekort aan betaalbare huizen. Alleen al voor onze eigen inwoners zijn in de periode tot 2030 minstens 1100 extra woningen nodig. In de Spoorzone kunnen we bouwen zonder natuur of agrarische grond op te offeren. Bovendien ligt deze wijk vlak bij het station en bij het winkelgebied. Ideaal voor starters en jongeren, maar ook voor ouderen die in een appartement willen gaan wonen. Omdat deze groepen vaker (nog) geen auto hebben, kan de parkeernorm lager zijn dan in de rest van de gemeente.
Jacomijn Baart (GroenLinks): ‘Wonen is een grondrecht. Jongeren snakken naar woningen, senioren naar passende woningen. De afgelopen vijftien jaar zijn er bijna geen betaalbare woningen bijgekomen in onze gemeente, het is tijd dat we daar wat aan doen.’
Menno Boer (SP): ‘De SP is blij met het vanavond bereikte resultaat. Helaas wat minder woningen dan wij graag hadden gezien, maar straks hebben 700 tot 850 gezinnen een betaalbare woning. Blij zijn wij ook dat er straks een mooie, groene wijk zal gaan ontstaan. Nog mooier is dat de ontwikkelaars hier ook heel erg blij mee zijn, zij kunnen nu aan de slag met plannen maken die dan door iedereen met ideeën aangevuld kunnen worden. Hopelijk staat er dan over 2 tot 3 jaar een nieuwe prachtige wijk.’
Financieel haalbaar
De grond van de Spoorzone is geen eigendom van de gemeente. Dat betekent dat de (toekomstige) eigenaren van de grond in de Spoorzone de woningen moeten gaan bouwen. Het is daarom belangrijk dat het plan financieel haalbaar is en aantrekkelijk voor projectontwikkelaars. Anders wordt er niet gebouwd. Uit de eerste berekeningen door de planeconoom is gebleken dat de ondergrens voor het aantal woningen ligt op 700 om het project financieel haalbaar te laten zijn. Het initiatiefvoorstel van de bewonersvereniging Bilthoven Noord bleek financieel negatief uit te vallen; daarom diende de VVD een motie in om dit niet als aparte variant mee te nemen in de besluitvorming.
Verder met participatie fase 3
De keuze van de gemeenteraad voor Variant A Plus wordt verder uitgewerkt in een volgende participatiefase. En belangrijke voorwaarde is de verkeersveiligheid. Zonder veilige verkeersoplossingen kan het plan niet doorgaan. In de volgende fase van het proces gaat de gemeente de voorkeursvariant verder uitwerken tot een stedenbouwkundig plan, daar komt ook verkeer aan bod. Daarnaast moeten bestaande verkeersknelpunten worden aangepakt.
Het plan komt dus nog meerdere keren terug in de gemeenteraad. Om overlast in het centrum te beperken wordt het plan niet in een keer gebouwd, maar in fases. De verwachting is dat de eigenaren van De Timpe als eerste echt gaan bouwen.