PvdA-Ombudsteam bestaat 1 jaar
Op 2 maart 2014 was het exact één jaar geleden dat HansSpekman landelijk voorzitter van de PvdA, het startschot gaf voor het PvdA-Ombudsteam gemeente De Bilt. In dit eerste jaar bleek al snel de meerwaarde van dit Ombudsteam en werden in totaal tien zaken aangedragen. Met behulp van de eigen kennis van wet- en regelgeving en die van het al snel groter wordende netwerk zijn inmiddels 9 zaken naar tevredenheid van alle partijen opgelost
Jeannette Katgert, coördinator van PvdA-Ombudsteam De Bilt: ”We hebben echt een vliegende start gemaakt. Er bestaat kennelijk een grote behoefte aan ondersteuning als je vastloopt in de wirwar van regels en instanties. En dat is zeker het geval als je toch al in de problemen zit omdat ziekte of de economische crisis juist jou weten te treffen.“
Vier thema’s
In 2013 bleken de hulpvragen die het Ombudsteam ontving met vier thema’s te maken te hebben: huisvesting, zorg, inkomen en onderwijs. Dit zijn alle vier belangrijke thema’s waar iedereen dagelijks mee te maken heeft, maar waarvan tegelijkertijd ook geldt dat de regelgeving ingewikkeld in elkaar zit.
Netwerk
Het PvdA-Ombudsteam heeft om de binnengekomen hulpvragen te kunnen behandelen vaak contact gezocht met een aantal instanties uit de gemeente De Bilt. Opvallend was dat deze instellingen stuk voor stuk open stonden voor ons team en hun medewerking graag verleenden. Om optimale ondersteuning op allerlei onderwerpen te kunnen bieden heeft het team een groot netwerk ontwikkeld waar aanspraak op gemaakt kan worden.
Aansluiting bij de politiek
Als het nodig is zal het Ombudsteam in de nieuwe raadsperiode de Biltse PvdA Gemeenteraadsfractie inschakelen, of zelfs Tweede Kamerfractie van de PvdA in Den Haag. Ook zal het team niet schromen contacten te leggen met de burgemeester of de wethouders.
Bereikbaarheid
Het PvdA-Ombudsteam gemeente De Bilt is bereikbaar via[email protected] en maandagmiddag 14 – 17 uur en woensdagavond 19 – 21 uur ook telefonisch op 06 578 578 18.
Zie ook www.debilt.pvda.nl