6. Voor een sociale en duurzame economie

6. Voor een sociale en duurzame economie

Gemeente De Bilt moet aantrekkelijk zijn om te wonen, te werken én te ondernemen. Het MKB, de Horeca, de winkeliers, de agrariërs en ZZP’ers die zich echt onderdeel voelen van de Biltse gemeenschap zijn een belangrijke pijler van de gemeenschap. Zij zorgen voor banen, ondernemen voor eigen rekening en risico in deze gemeente en dragen bij aan een levendige en leefbare gemeente met goede voorzieningen voor inwoners en (winkelend) publiek.

De economie moet ten dienste staan van de mens en niet andersom.

Door de samenwerking met lokale ondernemers te zoeken en ze te helpen waar mogelijk, blijven we als gemeente aantrekkelijk voor onze eigen bewoners en bezoekers. Wel willen we graag dat dit duurzaam en sociaal gebeurt. We willen naar een circulaire economie, een economie die ook kansen biedt aan inwoners die aan de kant staan en die kans verdienen.

Samen met de ondernemers blazen we nieuw leven in de winkelgebieden, de leegstand duurt te lang. Grote bedrijven en de Life Science as zijn ook welkom, maar wel op onze voorwaarden; niet in woonwijken en nooit met gevaar voor onze bevolking (veilig produceren van vaccins bij Bilthoven Biologicals). Op de Schapenweide komt, wat ons betreft, een mooie ecologische woonwijk in combinatie met groen en ecologische moestuinen (zie verder hoofdstuk 2. Betaalbare woningen).

6.1 Onze keuzes

• Het midden- en kleinbedrijf is belangrijk in onze gemeente, we zorgen dat deze ondernemers de ruimte krijgen om zich te vestigen en te ontwikkelen. Ook vernieuwende concepten als blurring (blurring is het mengen van verschillende functies. Denk aan de kapper die ook een kopje koffie serveert) staan we toe. Als gemeente doen we ons best om regelingen die vanuit de overheid worden gegeven ruimhartig te interpreteren.
  • We zorgen ervoor dat onze ondernemers en zzp’ers altijd de weg kennen binnen het gemeentehuis. Hier kunnen ondernemers met al hun vragen terecht: van vragen over het bedrijventerrein tot vragen over de begeleiding van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met lokale ondernemers maken we afspraken over de sociale agenda en de begeleiding van mensen naar werk.
  • Wij faciliteren creatieve broedplaatsen met (tijdelijke) vergunningen, kennis en begeleiding.
  • Wij kijken kritisch naar investeerders voor winkelgebieden tijdens het verlenen van vergunningen of de verkoop van grond voor de ontwikkeling van winkel- of woongebieden. We onderzoeken of deze investeerders echt willen bijdragen aan een sociaal en duurzaam ondernemersklimaat in de gemeente De Bilt voordat vergunningen verleend worden of grond wordt toegewezen.
  • We moedigen een divers aanbod van horeca aan, met een levendige mix van restaurants, kroegen en uitgaansgelegenheden door vooral ook mee te denken met ondernemers.
  • We willen van de dorps- en winkelkernen een uitnodigende omgeving maken. We willen ruimte voor terrassen en moedigen kleinschalige evenementen in het winkelgebied aan, om zo een positief effect te hebben op de aanloop van bezoekers.
  • De Planetenbaan zal ook als kernwinkelgebied worden aangemerkt. Voor de grote wijk rondom de Planetenbaan is het belangrijk dat voorzieningen dichtbij zijn.
  • We gaan voor een levendig platteland waarin nevenactiviteiten van agrariërs mogelijk zijn (boerenwinkels, kleinschalige horeca, kamperen bij de boer).
  • In onze gemeente pakken we de leegstand in de winkelgebieden (Kwinkelier, Planetenbaan, Hessenweg, Maartensplein) aan en daarmee de neergaande spiraal van een onaantrekkelijk centrum. Ter voorkoming van leegstand voeren we een leegstandsverordening in. De gemeente mag in het uiterste geval ook zelf huurders zoeken voor leegstaande winkels. Als een vastgoedeigenaar niet meewerkt zal uiteindelijk een boete volgen. Behoeftes van bewoners en andere winkeliers zijn belangrijk om mee te nemen. De leegstand blijft wat de PvdA betreft te lang aanhouden.
  • Grote, vaak leegstaande, winkelpanden en bankgebouwen krijgen een nieuwe bestemming die past in de omgeving of we bouwen ze om tot woningen. We stimuleren de ontwikkeling van kleinschalige woon- en werkruimtes ten behoeve van nieuwe werkgelegenheid (‘startups’) op plekken waar bestaande winkels wegvallen. Goed voorbeeld is de nieuwe bestemming van het oude Politiebureau.
  • Bij de bouw of renovatie van (nieuwe) winkelpanden houden we rekening met een toekomstige woonbestemming. We stimuleren de verduurzaming van winkel- en bedrijfspanden.
  • Voor het parkeren aan de rand van het kernwinkelgebied zijn voldoende parkeer- en oplaadvoorzieningen, ook voor het stallen van deelauto’s. Om het gebruik van auto’s zo veel als mogelijk te ontmoedigen willen we zorgen voor verbeterde en meer stallingsmogelijkheden voor fietsen in de dorps- & winkelkernen.
  • We stimuleren acties voor een circulaire en duurzame economie in samenwerking met onze winkeliers. De verkoop van plastic verpakkingen en het daardoor veroorzaakte afval ontmoedigen we. We gaan hierover in gesprek met de lokale ondernemers om verkoop van producten met plastic verpakkingen te verminderen.