7. Een goed vangnet; armoede en schulden

7. Een goed vangnet; armoede en schulden

De Bilt is een welvarende gemeente, maar de verschillen tussen arm en rijk worden wel steeds groter. Voor de PvdA is dat onaanvaardbaar: schulden en armoede staan volwaardig meedoen in de samenleving in de weg. Kinderen die opgroeien in armoede staan meteen op achterstand.

In 2020 waren er 1,3 miljoen huishoudens in ons land met schulden. Hiervan heeft 40% problematische schulden. De verwachting is dat dit door de coronacrisis zal stijgen naar 1,5 à 2,4 miljoen huishoudens. Met een onzeker inkomen, snel stijgende huren en duurdere boodschappen liggen betalingsproblemen en schulden op de loer. Ook in onze gemeente balanceren veel mensen op het randje van bestaanszekerheid. Er hoeft maar iets te gebeuren of mensen vallen over het randje en komen in de greep van een systeem, dat niet jouw belang, maar dat van de schuldeiser vooropstelt. Ook de lokale overheid doet daar helaas aan mee.

We willen dat dit stopt: mensen die in armoede en met schulden leven verdienen vertrouwen en perspectief op een beter leven.

7.1 Vroegsignalering

We vinden dat samenwerking en vroegsignalering in onze gemeente noodzakelijk zijn. Vanaf 1 januari 2021 is vroegsignalering ook een wettelijke taak.

Onze keuzes

• Voor vroegsignalering is het belangrijk dat de gemeente alle informatie over schulden en betalingsachterstanden benut. We sluiten hiervoor een convenant met instellingen en organisaties als de woningcorporatie, energieleveranciers en zorgverzekeraars, zodat ze achterstanden bij de gemeente vroegtijdig kunnen melden en we op tijd kunnen ingrijpen.
  • We kiezen bij de aanpak van schuldenproblematiek en vroegsignalering altijd voor persoonlijk contact met inwoners.

7.2 Schuldhulpverlening

• Onze schuldhulpverlening en het minimabeleid is gebaseerd op preventie en vroegsignalering. We zetten alles op alles om te voorkomen dat schulden zo hoog worden dat ze niet meer te overzien zijn. Dat betekent dat we inzetten op een aanpak met zo vroeg mogelijke en snelle hulp.
  • We vinden dat het hebben van schulden geen kwestie van ‘eigen schuld’ is. De oorzaken voor schulden kunnen heel divers zijn. Belangrijke levensgebeurtenissen, zoals een echtscheiding, het verlies van je partner, de overgang in een levensfase, minder inkomen door het verlies van je baan of een mager pensioen, spelen vaak een rol. Net als rekeningen die door een hoge zorgverzekering, energielasten en hoge huren blijven liggen. We zijn alert op deze momenten die meer risico op het ontstaan van schulden met zich mee brengen en kunnen zo tijdig ingrijpen als het mis dreigt te gaan.
  • Jongeren met problematische schulden worden geholpen hun leven weer op de rit te krijgen. De gemeente neemt hun schulden over en begeleidt deze jongeren naar werk en/of scholing.
  • In onze gemeente is de dienstverlening stress-sensitief en we houden er rekening mee dat leven in armoede en met schulden mensen kwetsbaar en onzeker maakt. We gebruiken begrijpelijke taal en benaderen mensen met (het risico op) schulden actief.
  • Als de armoede in economisch zware tijden, zoals tijdens de coronacrisis, toeneemt, moet de gemeente extra inzet plegen om mensen die risico lopen om hun inkomen te verliezen en/of in armoede te raken vroegtijdig te bereiken. Daarom benaderen we mensen met een bijstandsuitkering al actief. Dit doen we nu ook met alle mensen die eerder bij de gemeente een Tozo-aanvraag hebben gedaan. We vragen dan hoe het gaat en bieden als dat nodig is ondersteuning.

7.3 Alle kinderen doen mee

Kinderen die opgroeien in armoede hebben van meet af aan een slechtere start in het leven. Voor de PvdA is dat onaanvaardbaar. We vinden dat ieder kind mee moet kunnen doen en dat ieder kind een eerlijke kans verdient. Het is treurig dat het nodig is in een rijk land als Nederland om steunmaatregelen te treffen voor kinderen. Liever zouden we zien dat de uitkeringen en het minimumloon omhoog gaan.

Onze keuzes

• Kinderen die in armoede opgroeien krijgen, via de U-pas, de mogelijkheid om tegen sterk gereduceerde tarieven te sporten en lid te zijn van culturele instellingen als de muziek- en toneelschool. Daarvoor werken we nauw samen met het jeugdsport- en het cultuurfonds.
  • We nemen de belemmeringen weg voor kinderen die in armoede opgroeien, om aan alle schoolactiviteiten mee te doen. Als daar een laptop en/of fiets voor nodig is, dan worden deze verstrekt.
  • We blijven alle inwoners met een laag inkomen, met of zonder kinderen, ondersteuning bieden om mee te kunnen doen. De U-pas is hierin onmisbaar en ook de collectieve ziektekostenverzekering moet blijven.