Buurt rondom Jan Steenlaan verwacht dat verkeersplan geen oplossing biedt
Op 7 mei bezocht een wijkteam van PvdA De Bilt de buurt rondom de Jan Steenlaan. In de gesprekken aan de deur kwam vooral de nieuwe verkeerssituatie in de Jan Steenlaan aan de orde. Bijna niemand is er blij mee, het nieuwe plan is hooguit de tweede keus van bewoners.
Omstreden beslissing
Aan het Heidepark zijn sommige bewoners positiever, men kan op de kruising nu weer naar links met de auto. De bewoners van de Jan Steenlaan hadden liever éénrichtingsverkeer in een fietsstraat gezien, maar vinden het in ieder geval prettig dat de bomen zijn blijven staan in de Jan Steenlaan. In de Jan van Eijklaan vindt men het nieuwe plan ronduit “een domme beslissing”, vooral omdat er voor tweerichtingsverkeer is gekozen. “In deze straat werd voor de ondertunneling, toen het nog tweerichtingsverkeer was, veel te hard gereden. Dat is sinds twee dagen weer het geval”! Aldus een inwoner die ook aangeeft zijn autospiegels weer ingeklapt te hebben. Die werden er voor de ondertunneling om de klip-klap afgereden.
Verder wordt geconstateerd dat de beperkende maatregelen te wensen over laten, er staan veel te weinig 30km borden en 30km aanduidingen op de weg. Hierdoor nodigt de straat uit om veel te hard te rijden. Bewoners vrezen de komst van vrachtwagens en bussen in het drukke straatbeeld, die rijden er nu nog niet i.v.m. de gedeeltelijke afsluiting. Bewoners zijn al helemaal niet te spreken over de rommelige start van het nieuwe verkeersplan. Omdat werkzaamheden van Stedin in de Rembrandtlaan niet zijn afgerond, is de Jan Steenlaan deze week nog niet per auto aan te rijden vanaf het station. Een bewoner verzucht; “Hadden ze het maar zo gehouden als het was, éénrichtingsverkeer was veiliger en die betonblokken zorgden ervoor dat men in ieder geval beter uitkeek en afremde”.
Krischan Hagedoorn, fractievoorzitter PvdA De Bilt: “Het mag duidelijk zijn dat wij een vrijliggend fietspad als enige oplossing voor de Jan Steenlaan zien. De scholen, de fietsersbond, wijkvereniging de Leijen, Bewonersvereniging Bilthoven Noord en 2 van de 4 participerende straten delen deze mening. Het blijft raar dat hier niet voor gekozen is. Een ruime meerderheid van deze participanten (6 van de 8) kozen hiervoor na een lang gemeentelijk participatie-traject. We hopen dat het verdere verloop van het nieuwe verkeersplan beter verloopt dan deze uiterst rommelige start en zullen ons blijven inspannen voor een veilig vrijliggend fietspad op de Jan Steenlaan “.
Bomenkap en groen
Op een goede tweede plaats staat het groen in de wijk en de zorgen hierover. Veel inwoners noemen de ongecontroleerde kap van bomen. Er wordt volgens de bewoners veel illegaal gekapt. Door de (legale) kap van veel bomen (bij voormalig “Rataplan” t.b.v. de nieuwbouw van HNL), hebben de bewoners van de wijk veel meer last van het geluid van SCHC. De bomen dempten het geluid in het verleden. Ook de verstening van de tuinen baart inwoners zorgen; “Het ziet er niet uit en het is niet goed voor de grondwaterstand en het riool”, aldus een inwoner. Dezelfde bewoner vertelt ons over het systeem in Coesfeld (Duitse partnergemeente van De Bilt), waar volgens hem de bestrate of bebouwde vierkante meters van je perceel bepalen hoeveel gemeentelijke belasting je moet betalen.
Over het algemeen zijn de bewoners tevreden over wonen, rond de Jan Steenlaan. Rust en ruimte worden hier het vaakst als pluspunt genoemd. De bewoners van de appartementen aan het Heidepark en de bewoners van de Jan van Eycklaan benoemen de saamhorigheid en de gezelligheid in hun buurt als pluspunt.