1 mei – dag van de arbeid

Door Gija Schoor op 1 mei 2023

Reflectie van Gija Schoor en Krischan Hagedoorn

Dit jaar staat voor ons de toenemende ongelijkheid in onze maatschappij centraal. We merken dat steeds meer mensen aan de kant komen te staan of in de problemen komen door de zich opeenvolgende crises. De boodschappen zijn hierdoor onbetaalbaar geworden en het gebruik van gas en elektriciteit kost een vermogen.

Ook in onze gemeente zien we dat dit gebeurt. Naast een grote groep mensen met een dikke, of in ieder geval genoeg gevulde portemonnee, bestaat er ook een grote groep mensen in armoede of die in armoede dreigen te vallen en hierdoor in een kwetsbare positie wordt gedrongen.

Van oudsher komt onze partij op voor de mensen die tussen de wal een het schip (dreigen) te vallen, we zijn er zelfs voor opgericht. Sociaal-democratische waarden als solidariteit, last naar schouders en eerlijk delen worden gelukkig ook steeds breder gedeeld in onze gemeenschap.

Wij zijn zeer verheugd dat deze punten zijn opgenomen in het coalitie-akkoord van GroenLinks, D66, Lokaal De Bilt, PvdA en SP. In het coalitie-akkoord werd een bedrag opgenomen voor de bestrijding van energie-armoede. Ook zijn er veel punten opgenomen in het kader van armoede-bestrijding, stabiel en voldoende inkomen, betere en snellere schuldhulpverlening, preventie en verruiming van allerleiregelingen voor de doelgroep.

Later in het jaar werd een fonds van € 200.000,- voor armoede-bestrijding goedgekeurd door de gemeenteraad(coalitie & oppositie-partijen). Dit bedrag is in 2022 ook geheel uitgegeven aan hulp aan de doelgroep. Er is voor gekozen om de uitvoering hiervan rechtstreeks bij het sociaal team te leggen om gelijk te kunnen handelen in schrijnende situaties die niet in één van de vele regelingen vallen die Nederland kent. In 2023 wordt deze aanpak verlengd.

Ook heel blij zijn we met de toestemming die de gemeenteraad gaf om het programma ‘energie voor iedereen’ uit te voeren. Een programma waar het Rijk 700.000 euro en de gemeente 300.000 euro beschikbaar voor stelden. Deze aanpak voorziet erin om de armste mensen in de slechtste huizen (900 gezinnen) te helpen met energie- en gasgebruik verlagende maatregelen met de inzet van energie-coaches en -klussers die de maatregelen gelijk uitvoeren. Ook wordt zeer binnenkort een witgoed-regeling door de gemeente uitgevoerd. Inwoners in energie(armoede) krijgen de kans om het meest energieverslindende stuk witgoed in te wisselen voor een nieuw veel energie-zuiniger exemplaar. Daarnaast is de gemeente al lang in gesprek met SSW om sneller verduurzamende maatregelen te treffen voor de mensen in de slechtste huizen.

Al met al een hele set maatregelen die worden genomen om inwoners met een smalle beurs te helpen. Het is, op 1 mei, fijn om te zien dat in onze gemeente echt tot actie wordt overgegaan om mensen te helpen die keihard getroffen worden door de verschillende crises. Mooi om te zien dat dit zaken zijn waar de PvdA soms het voortouw in nam, maar soms ook andere partijen. De gemeentepolitiek in onze gemeente wil gewoon een goed vangnet voor hen die in de knel komen en dat is in het licht van 1 mei een groot goed!

Gija Schoor​​​ en Krischan Hagedoorn
Fractievoorzitter PvdA De Bilt​Wethouder PvdA & SP De Bilt

Gija Schoor

Gija heeft ruime ervaring als raadslid en als commissielid in de PvdA-fractie. Gija is HR professional in de gezondheidszorg. Zij is een typische bruggenbouwer en ‘het groene geweten’ van de fractie. Pragmatisch en oplossingsgericht. Gija woont in De Bilt en zet zich in voor een eerlijke klimaataanpak, betaalbaar wonen, een fijne wijk en veilig verkeer.

Meer over Gija Schoor