Nieuws van de fractie 48, februari 2023

Door Gija Schoor op 1 februari 2023

In het nieuwe jaar zijn we weer fris van start gegaan. De afdeling ontmoette elkaar op 22 januari bij een supergezellige nieuwjaarsborrel met pubquiz, en de gemeenteraad heeft zijn eerste cyclus van 2023 inmiddels achter de rug. En er is werk aan de winkel: de campagne voor de provinciale- en waterschapsverkiezingen is gestart. Kijk hieronder wat er allemaal te doen is.

Campagne

De campagne voor de provinciale staten en waterschapsverkiezingen is gestart. Het canvasteam is op 6 februari in de Tuinstraat e.o. geweest, en er komen nog meer acties op straat. Medio februari worden de makelaarsborden en de gemeentelijke borden beplakt met mooie rode posters. (zie afbeelding). In de laatste week van februari worden de borden overal in de gemeente bij onze leden in de tuin geplaatst. Heb je nog tijd en zin om te helpen met folders rondbrengen of canvassen, of wil je ook graag zo’n mooi bord in de tuin, neem dan contact op met Merijn: [email protected]

Raadsvergadering 26 en 31 jan

Er stond een belangrijk onderwerp op de agenda, het participatieplan voor de bouw van een nieuwe wijk bij de spoorzone. De vergadering nam daardoor maar liefst twee avonden in beslag.

Participatieplan Spoorzone

In het coalitieakkoord is afgesproken dat we op het verouderdebedrijventerrein ten noorden van het spoor in Bilthoven een wijk willen met minimaal 500 en maximaal 1000 betaalbare woningen. Het college trekt een jaar uit om zeer uitgebreid met omwonenden, bewonersverenigingen, woningzoekenden, ondernemers en andere belanghebbenden te spreken, en samen plannen te maken. In het raadsvoorstel werd geld gevraagd om het participatieplan uit te kunnen voeren. Het gaat dus op dit moment alleen om geld voor een participatieplan en niet om een bestemmingsplan of ruimtelijke randvoorwaarden.

De oppositie stelde dat het coalitieakkoord geen raadsbesluit is, en dat dit daarom niet meer genoemd mag worden in de plannen. Met deze staatsrechtelijke aanpassing konden we leven. Daarnaast vond een deel van de oppositie dat er ook gesproken moest kunnen worden over minder huizen dan 500. Het college stelde dat de participatie erbij gebaat is dat er duidelijk richting wordt gegeven. In de raad is er tenslotte een meerderheid voor een minimum aantal van 500 woningen. Er werden amendementen aangenomen om de verkeersafwikkeling een doorslaggevende rol te geven bij de plannenmakerij, en om ook woningen van minimaal 40 m2 te overwegen. NB: de PvdA stemde principieel tegen deze kleine woningen.

Uiteindelijk is het participatieplan aangenomen.CDA en VVD stemden mee met de coalitie, Forza, CU, SGP stemden tegen. Een mooi resultaat, en we zijn heel blij dat ook een deel van de oppositie zich aan dit plan heeft gecommitteerd.

APV

Jaarlijks wordt de Algemene Plaatselijke Verordening bijgesteld.De meeste wijzigingen zijn nodig door wettelijke aanpassingen. Daarnaast wil het college verbieden om met meer dan vijf honden per persoon in onze uitlaatgebieden te wandelen. De PvdA, D66, VVD, SGP en CU waren hier tegen omdat je hiermee zonder overleg de hondenuitlaatdiensten het leven heel moeilijk maakt.Een amendement om de bepaling te schrappen haalde het net niet, wel werd een motie aangenomen om in overleg te treden met de lokale hondenuitlaatdiensten en aanpalende gemeenten. De APV is ongewijzigd aangenomen.

Afvalstoffenverordening

Dit was een hamerstuk. Vermeldenswaardig is dat voortaan een ja-ja sticker nodig is om reclame te blijven ontvangen. Dit moet het papierafval verder verminderen.

Motie Vreemd WMO indicatie

D66 diende een motie in om mensen die een chronische of progressieve ziekte hebben niet te dwingen om ieder jaar een herindicatie voor de WMO aan te vragen. Dit geldt voor producten en diensten, maar niet voor  het Persoonlijk Budget. De motie werd aangenomen, alleen Forza stemde tegen.

TIP: Wil je precies weten wie er voor en tegen een bepaalde motie of stuk heeft gestemd? Dat kan door bij de raadsvergadering op een bepaald agendapunt te klikken. Als er een digitale stemming is geweest, vind je daar de uitslag en de stemverdeling.

Gija Schoor

Gija heeft ruime ervaring als raadslid en als commissielid in de PvdA-fractie. Gija is HR professional in de gezondheidszorg. Zij is een typische bruggenbouwer en ‘het groene geweten’ van de fractie. Pragmatisch en oplossingsgericht. Gija woont in De Bilt en zet zich in voor een eerlijke klimaataanpak, betaalbaar wonen, een fijne wijk en veilig verkeer.

Meer over Gija Schoor