Het is vreemd elkaar nu niet meer te kunnen ontmoeten. Op Koningsdag, 1 mei, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag kunnen wij elkaar niet ontmoeten. Thuis, en niet samen maken wij deze belangrijke mijlpalen mee.
Wij leven als fractie mee met de mensen die getroffen zijn door het virus, de mensen die dierbaren verloren hebben, die hun dierbaren niet meer mogen ontmoeten, de mensen die werken in de zorg en andere vitale sectoren en de mensen die keihard economisch getroffen worden door alle maatregelen die wij na moeten leven om de meest kwetsbare mensen te ontzien. Wij hopen erop dat het virus, door alle maatregelen, die veel van ons vergen, uitdooft en dat wij, met elkaar, snel weer de draad op kunnen pakken, elkaar weer kunnen ontmoeten en samen de schouders kunnen zetten onder herstel.
Ook de fractie en de gemeenteraad hebben naar aanleiding van de Corona crisis hun werkwijze aangepast. Op 14 maart is er nog een gewone commissievergadering OR geweest, maar de Raadsvergadering van maart is niet doorgegaan. De fractievergaderingen zijn telefonisch verlopen, het vervolg is geheel digitaal gegaan.
In de maand april is het politieke proces digitaal opgestart. Zowel de commissies als de raad vergaderen nu met het programma Zoom. Dit wordt vervolgens live gestreamd via de site van de gemeente, zodat de vergadering toch openbaar is. Alleen de insprekers in de commissie kunnen dit niet live inspreken, zij dienden hun inspraak schriftelijk in.
De volgende onderwerpen zijn in de raadsvergadering aan de orde geweest:
Startnotitie Water- en rioleringsplan en klimaatstrategie 2021-2025
In deze startnotitie wordt richting gegeven aan water- en rioleringsplan en de klimaatstrategie. Het college stelt voor om de inspanningen te verhogen van niveau voortvarend (wat nu het geval is) naar ‘ambitieus’. Dit betekent voor de riolering bijvoorbeeld dat er niet alleen bij het regulier onderhoud ( 1 x per 40 jaar) iets aan het riool gedaan wordt, maar ook tussendoor in gebieden waar mensen last hebben van wateroverlast. Ook wordt er beleid gemaakt voor het bestrijden van de gevolgen van de klimaatverandering. Denk bijvoorbeeld aan het maken van waterdoorlatende bestrating op plekken waar dat mogelijk is, en het aanleggen van waterreservoirs.
Het probleem met dit plan is dat het hogere ambitieniveau waarschijnlijk neerkomt op een verhoging van de rioolbelasting met 19,50 euro per jaar per huishouden. Inkomens tot 120% van het minimum kunnen kwijtschelding aanvragen van de rioolbelasting.
De PvdA heeft een amendement ingediend om een deel van die verhoging (4,50 ) te heffen via de OZB in plaats van via de rioolbelasting. Dit zou zorgen dat de huurders iets minder bijdragen aan de verhoging dan de huiseigenaren, een indirecte manier van inkomenspolitiek dus. Het amendement werd gesteund door Christen Unie, SP en fractie Brouwer. D66 had het graag gesteund maar kon dit niet doen omdat in het coalitieakkoord staat dat de OZB niet verhoogd mag worden.
Een amendement van Bilts Belang om het ambitieniveau niet te verhogen heeft de PvdA niet gesteund en heeft het ook niet gehaald.
Uiteindelijk is de startnotitie aangenomen. CDA, Forza en SGP stemden tegen, overige partijen inclusief PvdA stemden voor. Aan het eind van het kalenderjaar presenteert de portefeuillehouder een gedetailleerd plan, waarover de raad zich opnieuw kan uitspreken.
Vaststellen bestemmingsplan Voordorpsedijk 67 te Groenekan
De eigenaar van dit perceel in het agrarische gebied heeft een vergunning om een hele grote africhtingshal voor paarden naast zijn woning te bouwen. Deze hal is nooit gebouwd omdat de eigenaar inmiddels is gestopt met zijn paardenbedrijf. De eigenaar wil nu in plaats van die hal een tweede woning bouwen op het perceel, en eventueel later het perceel splitsen. Er ontstaat daardoor in het landelijke gebied een extra woning. Hiervoor moet het bestemmingsplan gewijzigd worden.
Er waren wat extra issues, zoals de aanwezigheid van een geitenfokkerij een eindje verderop. Inmiddels wordt aan de rechter voorgelegd of dit een reden is om extra woningbouw te weigeren. Ook de overburen hadden bezwaren, voornamelijk omdat zij het landelijke karakter van de Voordorpsedijk willen bewaren.
De PvdA zag geen verregaande bezwaren, een woning in plaats van een grote hal leek ons een verbetering. De vragen zijn afdoende beantwoord. CDA en SGP waren tegen omdat zij het agrarische karakter willen bewaren, overige partijen waren voor.
Kredietvoorstel voor onderzoek woningbouwmogelijkheden locatie Leyenseweg 38
Het gaat hier om het moestuinencomplex dat naast het oude politiebureau ligt. Het politiebureau is al aan een projectontwikkelaar verkocht. De gemeente is eigenaar van het moestuinencomplex en wil een onderzoek uitvoeren om te bepalen of de moestuinen verplaatst kunnen worden en er op die plek woningen gebouwd worden. Het geheel wordt dan samen met het politiebureau ontwikkeld. Er wordt een krediet van 60.000 gevraagd om het eerste onderzoek te doen. Het gaat om overleg met de moestuinders, bodemonderzoek, verkeersonderzoek en overleg met de omwonenden. De portefeuillehouder heeft al toegezegd dat als er gebouwd word, er in ieder geval 30% sociale huur en 10 tot 20% middenhuur komt. Verder kan er nog niets gezegd worden over aantal en soort van de eventueel te bouwen woningen. PvdA was blij omdat wij al eerder hadden aangegeven dat wij graag een meer actief grondbeleid willen. Ook hebben wij al eerder gepleit voor het verplaatsen van activiteiten naar buiten de bebouwde kom, zodat er binnen de bebouwde kom gebouwd kan worden.
Het voorstel is aangenomen in de Raad. SP, Forza en Beter de Bilt stemden tegen, de overige partijen waren voor.
Antwoordbrief van de raad op de brief van de Provincie inzake de financiële status van Gemeente De Bilt
De raad moest beslissen over de antwoordbrief die de gemeente aan de Provincie stuurt inzake de door de Provincie gewenste begroting.
De Provincie heeft onze gemeente in november 2019 een brief gestuurd om aan te geven dat, indien de gemeente de begroting niet structureel op orde brengt, de gemeente onder toezicht van de Provincie zal worden gesteld.
Dit houdt verband met het feit dat de gemeente De Bilt in juni 2019 een kadernota aannam die niet sloot. Dit werd veroorzaakt doordat de kosten in het sociaal domein enorm zijn opgelopen in 2018 en 2019. De begroting die in november werd aangenomen, sloot wel, maar pas na een periode van 3 jaar. Dat, in combinatie met het feit dat de Provincie een aantal zaken niet hard genoeg vond, zoals voorgestelde bezuinigingen of verwachte inkomsten, leidde ertoe dat de Provincie de bewuste brief stuurde. De raad werd geacht deze te beantwoorden in mei.
Het college had hiervoor een concept opgesteld, dat nu door de raad bekrachtigd moest worden.
De PvdA-fractie ging akkoord met het voorgestelde antwoord. Eerder in de commissiebehandeling had onze fractie aangegeven het belangrijk te vinden om ook zaken terug te vragen van de Provincie, namelijk een signaal naar Den Haag dat gemeentes ondersteund moeten worden bij het opvangen van de klappen van de decentralisaties en soepelheid van de provincie bij ontwikkelingen in De Bilt die het mogelijk maken om inkomsten te genereren, zoals bijvoorbeeld bij bouwontwikkelingen.
De wethouder gaf aan dit ook belangrijk te vinden en vertelde dat deze zaken nadrukkelijk onderwerp van gesprek zijn geweest in de overleggen tussen Provincie en college.
Met betrekking tot de voorgenomen bezuinigingen die in 2021 ingaan, riep onze fractie het college op om de bezuinigingen niet neer te laten komen bij de sociaal (economisch) zwakkere inwoners van onze gemeente. Bij de kadernota (juni) en bij de begroting (november) stelt de raad vast op welke onderwerpen bezuinigd moet worden teneinde de begroting sluitend te krijgen.
Kredietvoorstel achterblijvende locaties
Het college vroeg de raad om een krediet voor de sloop van een zestal locaties zoals het oude zwembad, de oude Theresiaschool, het Jeu de Boele gebouwtje in het van Boetzelaerpark en nog een aantal gebouwen.
Het gevraagde krediet van € 557.000, – wordt in 3 jaar tijd terugverdiend omdat de gemeente nu nog veel kosten maakt voor het in standhouden en onderhouden van de locaties.
De PvdA-fractie stemde in met het raadsvoorstel en was zeer tevreden over de toezeggingen die wij van de wethouder kregen zoals dat op alle locaties samen daadwerkelijk gemiddeld minimaal 30% sociaal en 10 tot 20% middenhuur wordt gebouwd. De locaties worden dus niet zomaar aan de hoogste bieder verkocht om villa’s te bouwen.
Ook kijkt de wethouder per project of het aantrekkelijk is om niet zelf te investeren in sloop, maar dit door de ontwikkelaar te laten doen, dit om de kosten te drukken.
M.b.t. de huidige maatschappelijke initiatieven in de locaties geeft de wethouder aan maximaal mee te willen bewegen en deze initiatieven elders huisvesting te willen bieden, bijvoorbeeld in het lichtruim of op het Biltse Meertje
Een motie van fractie Brouwer om ook maatschappelijke initiatieven mee te wegen bij bouwplannen werd door ons ondersteund, maar haalde het helaas niet.
Motie vluchtelingenkinderen
De ChristenUnie diende een motie in die ondersteund werd door PvdA, GroenLinks, D66, SP en fractie Brouwer om ons als gemeente aan te sluiten bij het initiatief Coalition of the Willing.
Meer dan 40 gemeenten (inmiddels) bieden het rijk aan te willen ondersteunen bij de opvang van 2.500 kinderen die zonder ouders in de Griekse Vluchtelingenkampen verblijven. De omstandigheden waarin deze kinderen zich bevinden zijn erbarmelijk. Deze kinderen zouden kunnen worden opgenomen in de Europese lidstaten. Het kabinet wil dit echter niet. Daarom is er een landelijke actie gestart van onder andere steunpunt Vluchtelingen, Vluchtelingenwerk en progressieve partijen in gemeenteraden om het kabinet alsnog te bewegen hulp te bieden. De gemeenten die deelnemen zeggen hun hulp toe om een aantal kinderen onder te brengen in hun gemeente.
Helaas kreeg de motie steun van 13 van de 27 raadsleden en werd dus niet aangenomen. CDA, VVD, SGP, Bilts Belang, Forza en Beter De Bilt stemden ondanks een beroep op solidariteit en naastenliefde van de indieners, tegen.