Nieuws van de fractie 44, mei 2022

Door Krischan Hagedoorn op 24 mei 2022

GroenLinks, D66, PvdA, SP, Beter de Bilt en BiltsBelang presenteren coalitie-akkoord

Ruimte voor morgen – naar een eerlijke en groenetoekomst!

Op vrijdag 20 mei presenteerden de beoogdwethouders, Anne-Marie ‘t Hart (GroenLinks), Dolf Smolenaers (D66), Krischan Hagedoorn (PvdA en SP) en Pim van de Veerdonk (Beter de Bilt en Bilts Belang) samen met Menno Boer, fractievoorzitter enonderhandelaar SP het nieuwe coalitie akkoord aanraadsleden, inwoners en pers.

PvdA De Bilt is erg tevreden met dit coalitie-akkoorden de constructieve wijze waarop het tot stand is gekomen. Ruimte voor morgen – naar een eerlijke engroene toekomst is een titel die echt de lading dekt.

Krischan Hagedoorn is beoogd wethouder namens SP en PvdA. PvdA en SP werken al drie jaar samen in het lokaal sociaal verbond en gaan dat nu ook doen in de coalitie. Hagedoorn riep de raadsleden van niet-coalitiefracties op om met aanvullingen op het akkoord tekomen omdat deze coalitie heel graag met de hele raadde huidige crisissen het hoofd wil bieden. Het definitieve coalitie-akkoord wordt op 31 mei getekend, Hierna zullen de wethouders worden geïnstalleerd.

Alle kandidaat wethouders gingen vervolgens in op de waarschijnlijk aan hen toebedeelde portefeuilles. Krischan Hagedoorn zei over zijn portefeuilles het volgende:

Energietransitie natuur en biodiversiteit

Een van de belangrijkste opgaven waar wij de komende jaren voor staan is de energietransitie. We willen hier met ambitie aan werken de komende jaren:

• We zetten in op een CO2 reductie in 2030 van 60% t.o.v. 1990, dit doen we o.a. door wijk voor wijk van het aardgas af te gaan
  • We willen in 2030 minstens 55% van onze energiebehoefte duurzaam opwekken in onze gemeente
  • Dit betekent dat we inzetten op zonnevelden, maar ook op wind langs de grote infrastructuur in onze gemeente, lokaal eigenaarschap van 50% is hierbij heel belangrijk voor ons, als dat niet met inwoners bereikt kan worden, dan stapt de gemeente in.
  • We zorgen voor een laagdrempelig duurzaamheidsloket voor inwoners, ondernemers en instellingen en vergeten hierbij de minder draagkrachtige inwoners niet. We vergroten de ambtelijke capaciteit om inwoners te helpen met verduurzamen.
  • We planten bomen bij en zijn bereid om het LeyenseBos te verkopen aan het Utrechts Landschap

Sociaal Domein/werk en inkomen

• We zorgen voor een laagdrempelig loket waar iedereen terecht kan met zijn vragen over zorg, werk en inkomen en andere vragen
  • Er komen 50 basisbanen in de gemeente, we experimenteren met het basis-inkomen en willen bijverdienen in de bijstand mogelijk maken, we proberen de kostendelersnorm zo min mogelijk toe te passen.
  • We pakken armoede echt aan met snellere schuldhulpverlening en maken het gebruik van de U-pas simpeler zodat de mogelijkheden ook echt gebruikt worden.
  • We beperken het aantal zorgaanbieders drastisch om betere kwaliteit te kunnen leveren

Economie

• Er komt een leegstandsverordening en daarnaast nemen we de bedrijfscontact-ambtenaar, waar ondernemers erg tevreden over zijn, structureel op in de begroting.

Beheer Vastgoed en accommodaties

• We zetten in op verduurzamen van al het gemeentelijk vastgoed te beginnen met het gemeentehuis waar onze ambtenaren moeten werken en Wij als wethouders gaan onze kamers in Jagtlust verlaten en gaan in het gemeentehuis werken. We kijken samen met inwoners hoe we vervolgens de openbare functie van Jagtlust kunnen vergroten.

De volledige tekst van het coalitie-akkoord is te lezen via de link.

De presentatie van het coalitie-akkoord is te zien via de link.

Krischan Hagedoorn

Wie is Krischan Hagedoorn? Ik ben in Zwolle geboren. Na het afronden van het VWO ging ik Enschede Management, Economie en Recht studeren. Tijdens mijn studie was ik actief in het verenigingsleven. Ik was tenor in het Drienerloos Vocaal Ensemble en ook nog steeds actief voor mijn Scoutinggroep in Zwolle. Hier heb ik mijn liefde

Meer over Krischan Hagedoorn